Ajatus-jäsen, Kirjaudu sisään

onko totta
Kirjoitti: totuuden etsijä (IP rekisteröity)
Päiväys: 2.marraskuuta 2003 2.04

tulipas tässä mieleeni et kaikki (lähes) taiteilijan ruvut ovat mieleltään / luonteeltaan mielenhäiriöisiä / vikaisia... onko siis luovuus hulluutta? vaiko hulluus luovuutta?

Re: onko totta
Kirjoitti: Jani Kaunisto (IP rekisteröity)
Päiväys: 2.marraskuuta 2003 18.42

Ei ole. Niin yksinkertaista.

Re: onko totta
Kirjoitti: Tyse (IP rekisteröity)
Päiväys: 7.marraskuuta 2003 2.01

Jos haluaa jotain erikoista (merkittävää?) luoda pitää itsekin olla jollain tapaa erikoinen. Mutta eihän erikoisuus merkitse hulluutta.

Suurin osa ihmisistä on tuikitavallisia (minä mukaanluettuna), siksi ns. merkittäviä taitelijoita on niin vähän. Mutta ei kai keskinkertaisuudesta/tavallisuudessa ole mitään vikaa, pitäähän taitelijoilla olla se iso ryhmä MEitä, joita halveksiasmiling smiley.

Luovuus on hulluutta, veikkaisin. Kunnon myrsky aivoissa, jota nykymääritelmin lääkittäisiin napakilla psykoosilääkkeillä, jeps. Että näin.totuuden etsijä Kirjoitti:

Re: onko totta
Kirjoitti: Asta (IP rekisteröity)
Päiväys: 7.marraskuuta 2003 19.51

Öh. Kyllä tuossa jonkin yhteyden voi nähdä, mutta ei mitään yleistämisen arvoista mun mielestäni. Mitään tieteellistä faktaa mulla ei ole tarjota, mutta mielipiteitä on tietty aina kiva heitellä. Erityisen luovilla taiteilijoilla sielu on virittynyt jotenkin herkemmälle taajuudelle kuin yleensä. Psykologian näkökulmasta lähestyen luovuus on kyky löytää vaihtoehtoisia toimintatapoja tms. ja aika vaikea sitä luovaa asennetta on pelkästään taiteelliseen työhön rajata. Sen takia tunne-elämä heittelee helposti ja ei aina nää, "mikä on normaalia". Herkät, ns. ei niin mielellisesti vahvat (positiivisessa mielessä!) , sairastuvat muita helpommin skitsofreniaan ja muihin mielisairauksiiin. Lisäksi taiteilijat työskentelevät usein paljon yksin, joka saattaa aiheuttaa ongelmia sosiaalisessa elämässä ja siitäkin voi seurata kaikenlaista. Luomisvimma voi olla niin voimakas, että kaikki muu (terveys) jää huomiotta.

Re: onko totta
Kirjoitti: Tyse (IP rekisteröity)
Päiväys: 7.marraskuuta 2003 22.39

Tieteellistä faktaahan en ainakaan minä kaipaa, koska ns. totuutta ei pystytä pahemmin määrittelemään. Totuuden (totuuksien) likiarvo(ja) kylläkin.

Itse ajattelen luovuuden tosiaankin olevan hulluutta, juuri sillä tavalla miten psykologia/psykiatria hulluuden määrittelee. Psykoosit (lähinnä skitsofrenia) muistuttaa jollain tavalla luovuuden myrskyä, kaukaisesti tosin.

Ja mitähän se herkkyys onpi? Se positiivinen, jonka mahdollisesti omaa nuo mielenterveyshäiriöistä kärsivät. Ei noita "hulluja" pystytä yhteen niputtamaan ja muutenkin ns. mielisairaita hoidetaan liukuhihnatuotannolla.

Re: onko totta
Kirjoitti: Asta (IP rekisteröity)
Päiväys: 13.marraskuuta 2003 19.42

Nerous on kuin taskulamppu. Patterit pimeässä miettien, valo maailmaa valaisten.
-tuntematon

Sairaus ja taide
Kirjoitti: Harri Järvi (IP rekisteröity)
Päiväys: 24.marraskuuta 2003 21.03

Ihmiset kai luonnostaan ovat enemmän tai vähemmän sairaita. Jokaisella on joskus jotain vikaa jossain.

Sairaita ei aina ymmärretä kovin hyvin. Ei taiteilijoitakaan. Mutta tulisiko sairaudesta taidetta tai taiteesta sairautta, luovuudesta hulluutta tai hulluudesta luovuutta, sitä en tiedä.

Muuten, ei ihmisiä oikeasti hoideta liukuhihnalla.

-Harri

Re: Sairaus ja taide
Kirjoitti: Tysex (IP rekisteröity)
Päiväys: 24.marraskuuta 2003 21.31

Ja sinä tiedät sen mistä? Ja nyt puhutaan psyykkisesti sairaista.

Re: Sairaus ja taide
Kirjoitti: Tume (IP rekisteröity)
Päiväys: 24.marraskuuta 2003 21.34

No niin vastataan uudestaan eri nimellä. Eli mistä Sinä sen tiedät? Nyt puhutaan psyykkisesti sairaista.

Re: onko totta
Kirjoitti: Das_Ich (IP rekisteröity)
Päiväys: 1.joulukuuta 2003 0.01

Itse skitsofreniadiagnoosin omaavana toteaisin että skitsofreniassa ei ole mitään luovaa, rakentavaa, oivaltavaa tai taiteellista. Tuo koko kuva on rakennettu leffojen ja epätieteellisten murjaisujen avulla. Psykoosissa ei olla todellakaan luovia.

Sivumennen sanoen skitsofrenia on kurissa kunnon lääkityksellä. Jos luovuutta haetaan niin se löytyy aivan muualta kuin sairaustilojen romantisoinnista.

Dasich

Re: onko totta
Kirjoitti: JK (IP rekisteröity)
Päiväys: 4.joulukuuta 2003 16.53

Mutta se ei kuitenkaan poissulje mahdollisuutta olla luova. Esimerkistä käyköön yksi suosikeistani Adolf Wölfli.

Re: onko totta
Kirjoitti: Das_Ich (IP rekisteröity)
Päiväys: 5.joulukuuta 2003 11.10

Skitsofreniapotilas saattaa kieltämättä käyttää oman tuskansa ilmaisemiseen välineitä joita voidaan pitää luovina (neologismit eli ns. uussanat, erilaiset absurdit ajattelumallit, kielellinen sekavuus).

Pysyäkseni skitsofrenian määrittelyssä haluaisin kuitenkin alleviivata että skitsofreniapotilaan tuskan ilmaisemismuodot eivät ole varsinaisesti suunnattu kenellekään "ulkomaailmassa" ja ovat tavallaan vain puhetta itselle tai yritystä jäsentää kaaosta. Tässä mielessä ne ovat samankaltaisia kuin esimerkiksi unet - jotka kieltämättä ovat luovia tiedostamattoman ilmaisuja.

Myönnän toki ettei skitsofrenia sulje pois luovuuden mahdollisuutta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että skitsofrenia olisi automaattisesti luova tila.

Dasich

Re: onko totta
Kirjoitti: Lumme (IP rekisteröity)
Päiväys: 5.joulukuuta 2003 21.53

Vai skitsofreniaa luovuus...sanoisinpa skitsofrenikon äitipuolena, että ei skitso ole lähelläkään luovuutta.
Kolme vuotta seurasin skitsoilua...eipä siinä syntynyt runoutta eikä muutakaan luovuutta. Kyllä luovuus on lahja yläkerrasta samoin kuin jollakin on matemaattinen lahja.
Miten te täällä näin hölönpölyjä mietitte...tutustukaa elämään kirjojen ja tieteen kautta ja sanokaa sitten mielipiteenne.
Tv. taiteilijan ystävä

Re: onko totta
Kirjoitti: JK (IP rekisteröity)
Päiväys: 9.joulukuuta 2003 0.10

Aivan. Esimerkissäni Wölflikin yritti piirtämisellä ja maalamisellaan pitää väkivaltaista käytöstään kurissa. Onko tämä sitten taidetta? -ongelma poistui tässä tapauksessa sillä, että Wölfli nimesi teoksensa taiteeksi. Olen tutustunut useisiin psykiatristen potilaiden teoksiin, ja se intensiteetti ja huomattava keskittyminen millä teokset tehdään on melkein hypnoottinen. En sano, että kadehtisin tekijöiden tilaa, mutta ei se myöskään vähennä teosten mielenkiintoisuutta.

Meille ei anneta ylhäältä mitään. Kaikki pitää taiteessa tehdä itse.

Re: onko totta
Kirjoitti: Das_Ich (IP rekisteröity)
Päiväys: 9.joulukuuta 2003 13.39

Näinhän se on. Ihminen joka löytää jonkun luovan menetelmän purkaakseen tai kontrolloidakseen käytöstä voi paremmin ja parantuu nopeammin.

Re: Sairaus ja taide
Kirjoitti: mana (IP rekisteröity)
Päiväys: 1.syyskuuta 2004 18.56

Mitä luovaa on siinä,ettei tosiaankaan pysty tajuamaan miksi on niin huono olo.. ja miksi itkee vaikka kaikki pitäisi olla hyvin.. Esim.. jos kananmuna kepponen tehään.. pudotetaan kaapin päälle.. yläkerroksesta.. ja naureskellaan.. Masentunut alkaakin itkemään ja ihmettelemään miksi ei hemmetti sille pysty nauramaan...!!!!!

Aivan.. omakohtainen kokemus..

Siis.. mites se nyt menikään... *muistelee*

Luovuus on sitä,ettei yritä väkisin luoda jotain vaan se on ja tulee sillä hetkellä mieleen ja tehtävä se on.

Hulluutta on se,ettei pysty mitään luomaan.. vaan kaikki menee ja kaatuu jo ajateltuna seuraaviin ajatuksiin,jotka tulee ja jyrää päällimmäisen.. ja......

Siis.. Luovuus ei synny mistään psykoosista.. Ellei kyseessä ole henkilö,joka on siihen päätynyt kuin kehittänyt semmoisista keinon luoda taiteensa,kirjallisuutensa.. ja muun sellaisen..

Itse ajattelen heidän vain tekevän itselleen sen tilan ja siten kontroilloivan sitä.. jolloin se ei olekaan sairaus on taidetta vaan sairaus kuolettaa taiteen ja oikean luovuuden.. Hulluudessaan vain tekee jotain.. ja jonkin aisan vuoksi vain vahingossa.. eikä pysty hallitsemaan......

Hurmostila..?

mana

Re: onko totta
Kirjoitti: Aurinkoinen (IP rekisteröity)
Päiväys: 2.toukokuuta 2005 22.09

Raamatussa sanotaan et ristin saarna on hulluuttasmiling smiley No joo, oli kaukana aiheesta. Mun mielestä luovuus on kaikille ihmisille suotu lahja, jota joko käytetään ja kehitetään tai sitte ei. Syy on siinä et melkein kaikki pelkää luovuutta, olla epänormaali, siis erilainen.

Re: onko totta
Kirjoitti: Corona (IP rekisteröity)
Päiväys: 5.toukokuuta 2005 12.39

Hmm, no ei kyllä minun mielestäni. Enpä usko että läheskään kaikki ovat jotain mielenvikaisia tms. Siinähän se taiteileminen menee missä esim. lukeminen smiling smiley.

Re: onko totta
Kirjoitti: Sini Rusanen (IP rekisteröity)
Päiväys: 9.toukokuuta 2005 17.23

Olen ehkä samaa mieltä...Kirjoja kannattaa lukea..? smiling smiley

onko totta
Kirjoitti: Minya (IP rekisteröity)
Päiväys: 22.heinäkuuta 2005 16.07

Ristin saarna on Raamatun mukaan hulluutta koska se menee ihmisen järjen yli.

Joskus oikein vahvan inspiraation valtaamana oma luovuuskin tuntuu sotivan järjellisen ajattelun kanssa. Kuinka minä tähän oikein pystyn? Mistä tämä kaikki tulee? Ei siis ehkä suoranaista hulluutta mutta järjen yli menevää.

Ehkäpä luovuus on hulluutta JA hulluus luovuutta. Sekin riippuu luovuudesta ja sen kohtaajasta



Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kirjoittaa tähän Forumiin.
This forum powered by Phorum.